Τρίτη 24 Ιουλίου 2012

ΕΙΚΟΝΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗΣ ΣΤΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ ΠΥΘΙΟΥ




Η εικόνα του σιδηροδρομικού σταθμού ή καλύτερα του σταθμαρχείου Πυθίου δεν έχει καμία σχέση με τις καλές εποχές για τον κομβικό αυτό σταθμό στη γραμμή ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ –ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ και ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ –ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ, που κράτησαν μέχρι και πρόσφατα. Η φθορά έχει αγγίξει και αυτό το παραδοσιακό κτίριο που είναι ταυτισμένο με την ιστορία του σιδηροδρόμου στη Θράκη και στον Έβρο. Δυστυχώς η ευθύνη δεν βαραίνει αποκλειστικά τη διοίκηση του ΟΣΕ και την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Δικτύων και Υποδομών αλά και την τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, που θα έπρεπε να προβούν σε όλους τους αναγκαίους χειρισμούς για τη διάσωση, ανάδειξη και αξιοποίηση όλου του κτιριακού συμπλέγματος με το σιδηροδρομικό σταθμό (σταθμαρχείο) να αποτελεί χρόνια τώρα το πλέον εμβληματικό σύμβολο διασυνοριακής συνεργασίας, πολυπολιτισμικής και κοσμοπολίτικης ατμόσφαιρας.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΓΛΗ ΤΟΥ ΟΡΙΕΝΤ ΕΞΠΡΕΣ
ΣΤΑ ΠΕΤΡΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ

  

Ο ίδιος ο σιδηροδρομικός σταθμός και το σύμπλεγμα των κτιρίων γύρω από αυτόν αποτελούν ένα ενδιαφέρον αρχιτεκτονικό σύνολο που μας παραπέμπει σε μια εποχή αίγλης και ακμής του σιδηροδρόμου. Όταν το Όριεντ Εξπρές κατέφτανε οι υψηλοί και διακεκριμένοι επιβάτες του είχαν τη δυνατότητα να φρεσκαριστούν και να ξεκουραστούν στο κτίριο για τους V.I.P.’S. Αυτή η εποχή πέρασε ανεπιστρεπτί. Όπως κι αυτή κατά την οποία ο σιδηροδρομικός σταθμός απασχολούσε έναν μεγάλο αριθμό εργαζομένων. Ήταν στην κυριολεξία ένα δεύτερο χωριό. Σήμερα η εικόνα της εγκατάλειψης είναι κυρίαρχη παρά τα έργα υποδομής που έγιναν και υπό προϋποθέσεις θα μπορούσαν να σηματοδοτήσουν μια νέα εποχή, η οποία προς το παρόν δεν φαίνεται να προκύπτει από πουθενά. Σ’ αυτή τη φάση ο ΟΣΕ έχει απολέσει ακόμη και κληρονομιά του παλιού δικτύου και του παρελθόντος της. Η διακοπή του δρομολογίου ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ –ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ έχει στερήσει στον οργανισμό όχι μόνο από χιλιάδες επιβάτες, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και τη σύνδεση με το τουρκικό σιδηροδρομικό δίκτυο, άρα και μ’ έναν παγκόσμιο τουριστικό προορισμό, που είναι η Κωνσταντινούπολη. Λόγω της ύπαρξης αυτού του δρομολογίου χιλιάδες νέοι κάτοχοι του INTER-RAIL PASS από όλες τις χώρες του κόσμου έφταναν στην περιφέρειά μας και στο Πύθιο με προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Και αυτή η πολυπολιτισμική και κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα ανήκει στο παρελθόν και δεν θα είναι εύκολο να την επαναφέρουμε. 
Ακόμη κι αν αυτή θα είναι πλέον η κατάσταση στο σιδηροδρομικό σταθμό, τίποτε δεν μειώνει τις ευθύνες όλων των εμπλεκομένων σε ό,τι αφορά την μη αξιοποίηση όλου του κτιριακού συμπλέγματος, που είναι για όλο το δίκτυο κάτι μοναδικό όχι μόνο για το Δήμο Διδυμοτείχου και το βόρειο Έβρο αλλά και για όλη την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας -Θράκης. Το κτιριακό σύμπλεγμα που είναι κι αυτό μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μετά την αναπαλαίωσή του μπορεί να γίνει ένας πόλος έλξης επισκεπτών και προπαντός ένας ελκυστικός χώρος τουριστικής προβολής του Έβρου, της περιφέρειας και της χώρας.

ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ
ΟΤΑΝ ΥΠΗΡΧΕ ΤΟ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ –ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΝΕΟΙ ΑΠΟ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΕΠΙΣΚΕΠΤΟΝΤΑΝ ΤΟ ΠΥΘΙΟ








ΑΝΑΠΟΛΩΝΤΑΣ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΓΑΛΛΟ-ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ 
ΤΟΥ ΣΕΚ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΣΕ

Μια άλλη εποχή αναπολεί
ο συνταξιούχος σιδηροδρομικός
 κυρ-Γιώργος Παπασιδέρης,
όταν ο σιδηροδρομικός σταθμός Πυθίου
 εξυπηρετούσε καθημερινά 24 δρομολόγια.
Στην πιο πρόσφατη επίσκεψή μας στο σιδηροδρομικό σταθμό Πυθίου μας περίμενε μια ευχάριστη έκπληξη στο πρόσωπο του συνταξιούχου του κυρ-Γιώργου Παπασιδέρη, που σήμερα στα 86 του χρόνια δεν περίμενε μια τόσο αρνητική για τον σιδηρόδρομο εξέλιξη. «Μπήκα», θα μας πει, «από 20 ετών στο σιδηρόδρομο, στη Γάλλο-Ελληνική εταιρεία με προϊστάμενο τον κ. Φοντέν. Πήρα σύνταξη από το σιδηρόδρομο σε ηλικία 45 ετών λόγω δυστυχήματος. Τότε είχαμε 24 τρένα την ημέρα και λειτουργούσαν εφτά (7) γραμμές. Εγώ ήμουν αποθηκάριος-ζυγιστής κι όλα τα εμπορεύματα της περιοχής περνούσαν από τα χέρια μου. Το πρώτο μεγάλο πλήγμα το Πύθιο το δέχθηκε, όταν σταμάτησε η σύνδεσή του με την Αδριανούπολη. Τότε για να πήγαινε κάποιος από την Κωνσταντινούπολη στην Αδριανούπολη έπρεπε να περάσει από το Πύθιο».

ΕΙΚΟΝΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗΣ
 

ΤΟ ΓΑΛΛΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΜΕΣΟΝΤΩΝ


ΕΡΓΑ ΥΠΟΔΟΜΗΣ ΧΩΡΙΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ;
 




ΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΟΤΗΤΑΣ


ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΟΥ ΟΡΙΕΝΤ ΕΞΠΡΕΣ
 





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου